O Questach – Wyprawach Odkrywców
Rzeczywistość często przerasta najpiękniejszy nawet sen.
H. Ch. Andersen „Baśń mojego życia“
QUEST to edukacyjna gra terenowa, która łączy w sobie elementy zabawy i nauki, poszukiwań skarbu i radości odkrywania!
QUESTY – Wyprawy Odkrywców (z ang. quest – zadanie, zagadka) to gry terenowe polegające na poszukiwaniu skarbów. Nie wymagają one obsługi ani znakowania w terenie, dlatego, w odróżnieniu od podchodów lub gier miejskich, można w nie grać niemal w każdej chwili. Do zabawy wystarczy ulotka lub darmowa aplikacja mobilna Questy – Wyprawy Odkrywców. Ulotki są dostępne w wybranych punktach informacji turystycznej lub jako plik do pobrania ze strony internetowej questy.com.pl. Czytając wierszowane wskazówki, uczestnik podąża questem i poznaje sekrety danego miejsca. Na końcu drogi na odkrywców czeka skarb, a w nim pieczątka, której odbicie potwierdza przebycie trasy.
Wyprawy Odkrywców sa oparte na amerykańskiej metodyce Valley Quest, stworzonej przez Stevena Glazera, który w 2008 roku po raz pierwszy zaprezentował ją w Polsce. Od tego czasu powstało w Polsce kilkaset takich tras nazywanych questami. Na portalu www.questy.com.pl prezentujemy ponad 250 sprawdzonych i działających questów. Wyprawy Odkrywców to najbardziej doświadczony zespół trenerów w Polsce, który posiada licencje na wykorzystanie metodyki Valley Quest wydaną przez Stevena Glazera.
QUESTY – Wyprawy Odkrywców są:
- DOSKONAŁYM SPOSOBEM PROMOCJI REGIONU – prezentują unikalne dziedzictwo miejsc – ich historię, kulturę i przyrodę;
- TAŃSZE OD TRADYCYJNYCH SZLAKÓW – do ich przejścia wystarczy ulotka lub aplikacja (nie wymagają infrastruktury ani ludzi do obsługi);
- ATRAKCYJNE – zawieraja zabawne rymowanki i zagadki, zachęcają do aktywnego odkrywania otoczenia, a na końcu znajduje sie skarb – wyjątkowa pieczęć;
- NOWOCZESNE – można z nich korzystać przy użyciu interaktywnej aplikacji mobilnej na smartfony i tablety;
- ŚWIETNĄ FORMĄ EDUKACJI – mogą je współtworzyć i przemierzać nie tylko turyści, ale również mieszkańcy, dzięki czemu rośnie ich wiedza o regionie, wzmacnia się lokalna tożsamość.
Cel tworzenia Questów:
Głównym celem Questów jest jak najbardziej atrakcyjne zaprezentowanie dziedzictwa danego regionu czy miejscowości, zwrócenie uwagi uczestnika tej gry terenowej na wyjątkowe elementy danego miejsca związane z lokalną przyrodą, historią i kulturą. Ważne przy tym jest odkrywanie niezwykłego, unikalnego charakteru przestrzeni (tzw. ducha miejsca). Istotne w wyprawach odkrywców jest zwrócenie uwagi na zwyczajne z pozoru miejsca, dostrzeżenie w nich wyjątkowości i atrakcyjności.
Tajemnica atrakcyjności i skuteczności Wypraw Odkrywców w odkrywaniu i promowaniu danego miejsca kryje się w bezpośrednim zaangażowaniu zarówno twórców, jak i uczestników gry. Od dawna bowiem wiadomo, że najskuteczniejsza edukacja i poznawanie odbywa się poprzez osobiste doświadczenie. Jeśli dodać do tego elementy zabawy i poszukiwań skarbu, to mamy gotową receptę na uatrakcyjnienie oferty edukacyjno-turystycznej danego miejsca!
Dla kogo Questy?
Wyprawy Odkrywców jako oferta edukacyjno-turystyczna są adresowane do:
- turystów i gości danej miejscowości
- grup szkolnych, rodzin z dziećmi
- mieszkańców regionu (by lepiej poznali własną „małą ojczyznę“)
DOSTĘPNOŚĆ SKRZYNKI ZE SKARBEM
Jako entuzjastom i propagatorom Wypraw Odkrywców, bardzo zależy nam na tym, aby miały one WYSOKĄ JAKOŚĆ, były sprawdzone i atrakcyjne pod każdym względem. Dotyczy to także dostępności Skarbu. Za skrzynię ze Skarbem odpowiadają opiekunowie poszczególnych questów – wypraw odkrywców. Dlatego jeśli nie znalazłeś/aś Skarbu na swojej trasie questowej lub czegoś brakowało w skrzynce, prosimy o kontakt z nami. My skontaktujemy się z opiekunem questu lub jego twórcą w tej sprawie.
Questy można przemierzać na dwa sposoby:
- z ulotką papierową wydrukowaną z portalu www.questy.com.pl lub pobraną w np. w punkcie informacji turystycznej,
- z bezpłatną aplikacją mobilną „Questy – Wyprawy Odkrywców” (dostępną bezpłatnie dla systemu Android i iOS).
Portal i aplikacja są ze sobą ściśle powiązane. Wystarczy założyć JEDNO KONTO UŻYTKOWNIKA, które będzie działało zarówno na portalu, jak i w aplikacji. Questy ukończone z ulotką można dodać do swoich wyników (zobacz w INSTRUKCJI, jak to zrobić).
Konto użytkownika:
Zachęcamy, by założyć konto użytkownika na portalu lub przez aplikację mobilną. Konto jest niezbędne, aby:
- korzystać z aplikacji mobilnej „Questy – Wyprawy Odkrywców”
- gromadzić informacje o questach przebytych z aplikacją i z ulotką
- rywalizować z innymi questowiczami (wyniki użytkownika widać w ogólnopolskim rankingu)
- zdobywać ogólnopolską odznakę PTTK Questy Wyprawy Odkrywców
- brać udział w konkursach ogłaszanych na portalu www.questy.com.pl
- otrzymywać newsletter z aktualnościami dotyczącymi questów (o ile użytkownik wyraził na to zgodę).